Tiedote: Gynekologinen syöpä ja vaihdevuodet – kohti kokonaisvaltaista hoitoa

Taru Salovaara

Julkaisuvapaa

Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry: Kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen ja hoitoon on panostettava nykyistä enemmän.

Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry – Gynekologiska Cancerpatienterna i Finland rf kampanjoi syyskuussa gynekologisten syöpien tietoisuuden lisäämiseksi teemalla ”Kohti kokonaisvaltaista hoitoa”. Tämän vuoden kampanjassa nostetaan esiin erityisesti gynekologisen syövän ja sen hoitojen aiheuttamat vaihdevuodet ja niiden moninaiset vaikutukset sairastuneen elämään. Kampanjan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta gynekologisista syövistä ja vaihdevuosista sekä välittää sairastuneille viesti, että he eivät ole yksin asian kanssa.

Gynekologisiin syöpiin liittyy edelleen paljon häpeää, eikä gynekologisista syövistä puhuta tarpeeksi. Vielä vähemmän puhutaan gynekologisen syövän ja sen hoitojen aiheuttamista vaihdevuosista. Nuoret sairastuneet saattavat kohdata vaihdevuodet jopa alle 20-vuotiaana, mikä vaikuttaa vahvasti oman identiteetin rakentumiseen.

– Syövän hoidossa tulee siirtyä kasvaimen hoidon sijaan ihmisen kokonaisvaltaiseen hoitoon. Monelle nuorelle vaihdevuodet aiheuttavat häpeää. Lapsettomuus puolestaan on suuri suru, jonka käsittelyyn ei juurikaan tarjota tukea. Näistä asioista pitää keskustella ja on hoitavan ammattilaisen vastuulla ottaa nämä asiat puheeksi sairastuneen kanssa, sanoo Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry:n hallituksen puheenjohtaja Taru Salovaara.

1.1.2023 alkaen sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät hyvinvointialueiden järjestettäviksi. Uudistuksen yhtenä tavoitteena on parantaa perus- ja erityistason palveluiden yhteentoimivuutta ja sovittaa sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut entistä saumattomammin yhteen.

– On selvää, että sote-uudistusta tarvitaan, sillä nykyinen järjestelmä ei pysty vastaamaan sairastuneiden moninaisiin tarpeisiin riittävästi. Nykytilanteessa syöpäpotilaiden hoito on pirstoutunut niin erikoissairaanhoitoon kuin perusterveydenhuoltoonkin. Se, kuka vastaa mistäkin on usein epäselvää, ja potilaat kokevat, että heitä pompotellaan paikasta toiseen, Salovaara toteaa.

Kampanja toteutetaan pääsääntöisesti sosiaalisessa mediassa. Kampanja huipentuu 20.9.2022 järjestettävään maailman gynekologisen onkologian päivän, World GO Day´n, tapahtumaan ”Kohti kokonaisvaltaista hoitoa”, jossa kuullaan asiantuntijoiden alustuksia potilasnäkökulmaa unohtamatta. Poliitikkopaneelissa keskustellaan siitä, miten varmistetaan kokonaisvaltainen hoito tulevilla hyvinvointialueilla.

Tilaisuus järjestetään Musiikkitalossa, Helsingissä 20.9. klo 9–12. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös striimin välityksellä. Suomen Gynekologiset Syöpäpotilaat ry:n kampanjaa tukevat lääkeyritykset AstraZeneca ja Stragen.

Lisätietoja suomeksi:
Taru Salovaara, puheenjohtaja, 045 7884 5016